تفکیک رنگ برای چاپ

تفکیک رنگ برای چاپ

آیلار سهرابی پور

آیلار سهرابی پور

6 ماه پیش
آموزش, وبلاگ ۱۷ آبان ۱۴۰۲

تفکیک رنگ برای چاپ یک مرحله مهم است که برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا و دقیق در چاپگرها و دستگاه‌های چاپ از آن استفاده می‌شود. تتفکیک رنگ به معنی جداسازی رنگ‌های یک عکس یا اثر گرافیکی برای چاپ است. درست است که پرینترهای مدرن می‌توانند به طور خودکار رنگ‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنند؛ اما هنوز هم در بسیاری از موارد جداسازی رنگ‌ها به صورت دستی و در یک مرحله جداگانه انجام می‌شود. این کار در مرحله پیش از چاپ انجام می‌شود.فکیک رنگ به تبدیل تصویر از فضای رنگی RGB به CMYK و مدیریت رنگ در تصاویر و پروژه‌های چاپی می‌پردازد. در ادامه، انواع تفکیک رنگ را معرفی می‌کنم و نرم‌افزارهایی که برای هر نوع تفکیک رنگ مناسب هستند را ذکر می‌کنیم.

 

تفکیک رنگ برای چاپ

 

1. تفکیک رنگ RGB به CMYK:

RGB (Red, Green, Blue) فضای رنگی استفاده شده در تصاویر دیجیتال برای نمایش رنگ‌ها در مانیتورها و دیگر دستگاه‌های دیجیتال. CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black) فضای رنگی استفاده شده در چاپگرها برای تولید تصاویر چاپی.
نرم‌افزار مناسب: اکثر نرم‌افزارهای گرافیکی مانند Adobe Photoshop، Adobe Illustrator و Adobe InDesign قابلیت تبدیل تصاویر از RGB به CMYK را دارا هستند.

 

2. تفکیک رنگ CMYK به PMS (Pantone Matching System):

PMS یک سیستم استاندارد رنگی است که برای تعریف رنگهای چاپی با دقت بالا به کار می‌رود. این سیستم از شماره‌ها و نام‌های خاص برای هر رنگ استفاده می‌کند.روش تفکیک فرایندی (Process color)، برای چاپ آثاری استفاده می‌شود که حتماً فرمت CMYK دارند. در این روش از ۴ رنگ اصلی استفاده می‌شود (همان فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه). هر یک از این رنگ‌ها با درصدهای مختلف بین ۰ تا ۱۰۰ چاپ می‌شوند. سپس این رنگ‌ها

روی هم قرار می‌گیرند تا درصدهای مختلفی از رنگ‌های دیگر تولید شوند. این روش معمولاً در فتوشاپ انجام می‌شود

 نرم‌افزار مناسب: Adobe Photoshop، Adobe Illustrator و Adobe InDesign همگی از PMS حمایت می‌کنند و امکان انتخاب و تفکیک رنگها از PMS را فراهم می‌کند.

 

3. تفکیک رنگ CMYK به اسپات (Spot Colors):

اسپات رنگ‌ها رنگ‌های خاصی هستند که برای تولید چاپ با کیفیت بالا و دقت بالا در چاپگرها و دستگاه‌های چاپ از آنها استفاده می‌شود. این اسپات رنگ‌ها به وسیله شماره‌های خاص یا نام‌های مشخص شناخته می‌شوند.

روش نقطه‌ای (Spot color) رایج‌ترین روش جداسازی رنگ است. به این ترتیب که رنگ‌هایی که تفکیک می‌شوند در واقع سایه‌های متنوعی از رنگ اصلی هستند. به عبارت دیگر از نقاط نیمه‌تُن برای ایجاد سایه استفاده می‌شود.

این روش بیشتر برای چاپ روی پوشاک یا چاپ لوگو و آثار دیگر تک‌رنگ که مبتنی بر برداری (وکتوری) هستند استفاده می‌شود. در روش نقطه‌ای، تفکیک رنگ در ایلوستریتور یا کورل دراو انجام می‌شود.

 نرم‌افزار مناسب: نرم‌افزارهای گرافیکی مانند Adobe Photoshop و Adobe Illustrator امکان استفاده از اسپات رنگ‌ها و تفکیک رنگها به اسپات رنگ‌ها را فراهم می‌کنند.

در مورد تفکیک رنگ برای چاپ، توجه به تنظیمات و نیازهای چاپ مورد نظر، نوع چاپگر و محصول چاپی مهم است. همچنین، هماهنگی با چاپگر و چاپخانه مورد نظر نیز ضروری است تا تصاویر با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای چاپ تولید شوند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ژیوانو

دانلود فایل لایه باز

زمینه تخصصی فعالیت ما فروش و به اشتراک گذاری فایل لایه باز، وکتور و عکس گرافیکی و نرم افزار های فتوشاپ، ایلاستریتور و … می باشد. ما در این سایت قصد داریم تجربیات و آموخته‌های خود را اگر چند ناچیز، با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم و در این راه از تجربیات شما عزیزان نیز بهره‌مند شویم. امیدواریم که با قدم نهادن در این راه بتوانیم کمکی به دوستان و هموطنان خود در این مرز و بوم کرده باشیم.


با عضویت در سایت ژیوانو و تهیه اشتراک ویژه، دسترسی به انواع فایل لایه باز، وکتور، موکاپ، کارت ویزیت، عکس های گرافیکی و ... خواهید داشت.

سایر طرح ایرانی کارت ویزیت موکاپ فایل لایه باز وکتور

© تمامی حقوق برای هلدینگ خلاق شتاب فا محفوظ است.

جستجو

نماد اعتماد الکترونیکی