بازاریابی تجربی،مسیری نوین برای جذب و نگه‌داری مشتریان

بازاریابی تجربی،مسیری نوین برای جذب و نگه‌داری مشتریان

آیلار سهرابی پور

آیلار سهرابی پور

7 ماه پیش
مارکتینگ, وبلاگ ۲۴ مهر ۱۴۰۲

در عرصه بازاریابی، بازاریابی تجربی،مسیری نوین برای جذب و نگه‌داری مشتریان است و مسیری نوین برای جذب و نگه‌داری مشتریان. این رویکرد، تمرکز خود را بر ایجاد تجربیات جذاب، تعاملی و خاص برای مخاطبان قرار داده و در برخلاف روش‌های سنتی بازاریابی، به دنبال برقراری اتصالات احساسی است..هر تعاملی که مخاطبان با شما داشته باشند، به نوعی یک تجربه به‌شمار می‌رود. اگر به‌دنبال رقم‌زدن بهترین تجربه‌ها هستید تا بهترین تصویر در ذهن مخاطبان شکل بگیرد، بازاریابی تجربی یا Experiential Marketing می‌توانید قوی‌ترین ابزار شما باشد. امروزه شرکت‌ها از مزایا و ویژگی‌های بازاریابی سنتی به سوی خلق تجربه برای مشتریان‌شان حرکت کرده‌اند. آنها دریافته‌اند که بازاریابی تجربه‌ای، یک شیوه کاملا جدید فکر کردن درباره بازاریابی است.

هدف اصلی بازاریابی تجربی، ایجاد ارتباطات عمیقتر و احساسی  در مشتریان است. این ارتباطات به مشتریان این امکان را می‌دهد تا برند را به عنوان بخشی از زندگی‌شان بپذیرند و با آن ارتباط برقرار کنند. با ارائه تجربه‌های خاص و به یادماندنی، شرکت‌ها می‌توانند انطباق دائمی با مشتریان را ایجاد کرده و وفاداری آنان را به برند تضمین کنند.

این استراتژی تاثیرات مثبت بسزایی در افزایش وفاداری مشتریان دارد. مشتریانی که تجربه مثبتی از برند داشته‌اند، به احتمال زیاد طرفداران وفاداری برند خواهند شد و بیشترین پیام‌رسان برند خواهند بود. به عبارت دیگر، بازاریابی تجربه از مشتریان ساده به طرفداران وفادار برند تبدیل می‌کند و در طی این مسیر، روابط مثبت و ماندگار با مشتریان خلق می‌کند.

این تجارب بسته به نوع محصول، نحوه مصرف و نیز مشتری متفاوت خواهد بود. محققان پنج نوع تجربه را که بازاریابان می‌توانند برای مشتریان خود خلق کنند مشخص کرده‌اند شامل: تجارب حسی، تجارب احساسی و عاطفی، تجارب شناختی و فکری، تجارب فیزیکی- رفتاری و شیوه زندگی و تجارب هویت اجتماعی که نتایج آن با گروه یا فرهنگ مرجع آن مشتری ارتباط دارد. آنها معتقدند هدف نهایی بازاریابی تجربه‌ای، خلق تجربه جامعی است که تمامی انواع تجربه‌های انفرادی را در یک تجربه جامع و کل‌نگرانه ادغام میکند.

یکی از مهم‌ترین فواید بازاریابی تجربه‌ای، انتشار تبلیغات دهان به دهان است. زمانی‌که مخاطبان شما از تجربه مثبتی برخوردار می‌شوند، آنها این تجربه را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و به شما تعریف می‌کنند. این ارتباطات شفاهی می‌توانند به شما کمک کنند تا به راحتی و با اثربخشی در بازارها حضور یابید.

براساس تحقیقات منتشر شده در نشریه فوربس، بازاریابی تجربه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که ارتباط پایداری بین مشتریان و برند خود بسازید. از طریق این استراتژی، شما می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر و به روز‌تری از نیازها و ترجیحات مشتریان خود به دست آورید و سبب بهبود محصولات و خدماتتان شوید. این ارتباطات مستدام نقش مهمی در ایجاد اعتماد مشتری به برند و رشد کسب‌وکار ایفا می‌کنند

بازاریابی تجربی باعث می‌شود تمام مخاطبان شما، رویدادهایتان را شرکت کنند و به آن‌ها علاقه‌مند باشند. اما نه صرفا به این دلیل که این رویدادها زنده برگزار می‌شوند. برای این‌که بتوانید مخاطبان خود را به رویدادها و تبلغ‌هایتان جذب و علاقمند کنید، باید استراتژی بازاریابی تجربی صحیحی داشته باشید. با کمک تدوین استراتژی بازاریابی، به برندتان جان و زندگی ببخشید.

بازاریابی تجربی قبل از هر چیز باعث می‌شود که بتوانید با مشتریان خود به عنوان یک انسان خاص و نه یک عدد رفتار کنید. برقراری تعامل شخصی با مشتریان، یکی از مزایای مهم Experiential Marketing است، زیرا مشتریان ترجیح می‌دهند به عنوان یک فرد واقعی، مخاطب قرار داده شوند و احساسات و نیازهای آنها مورد توجه قرار بگیرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ژیوانو

دانلود فایل لایه باز

زمینه تخصصی فعالیت ما فروش و به اشتراک گذاری فایل لایه باز، وکتور و عکس گرافیکی و نرم افزار های فتوشاپ، ایلاستریتور و … می باشد. ما در این سایت قصد داریم تجربیات و آموخته‌های خود را اگر چند ناچیز، با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم و در این راه از تجربیات شما عزیزان نیز بهره‌مند شویم. امیدواریم که با قدم نهادن در این راه بتوانیم کمکی به دوستان و هموطنان خود در این مرز و بوم کرده باشیم.


با عضویت در سایت ژیوانو و تهیه اشتراک ویژه، دسترسی به انواع فایل لایه باز، وکتور، موکاپ، کارت ویزیت، عکس های گرافیکی و ... خواهید داشت.

سایر طرح ایرانی کارت ویزیت موکاپ فایل لایه باز وکتور

© تمامی حقوق برای هلدینگ خلاق شتاب فا محفوظ است.

جستجو

نماد اعتماد الکترونیکی